maanantai 18. maaliskuuta 2013

Kettusirkkua bongaamassa

Utön huikea reissu on nyt tehty ja arkeen pitikin palata pikavauhtia sillä tänään olikin jo työpäivä. Perjantaiaamuna puolikahdeksalta kokoonnuttiin Haapajärvellä minun kotona ja aamukaffeen jälkeen Muhoslaisen Saarenpää Teemun kyytiin hyppäsi minun lisäksi Heikkilän Vesa Oulaisista ja Lahen Timo Ylivieskasta. Kaikki kokeneita lintuharrastajia. Pakkasta oli aamuyöstä vielä 27 astetta mutta ilma lauhtui hyvin nopeaa ja mittari näytti enää 18 astetta kun lähettiin ajelemaan kohti länsirannikkoa. Ajeltiin Jyväskylään jossa Keljonkankaan ABC:lla pidettiin ensimmäinen kahvitauko. Lintuja ei matkalla näkynyt juurikaan mutta Pöytyällä napsahti meikäläiselle reissun ensimmäinen vuodari kun Timo löysi vauhdista lapinharakan joka tähysteli kuusen latvassa melko lähellä maantietä. Auran portilla pidettiin ruokatauko ja syötiinkin oikein hyvin että laivamatkalla ei tule nälkä. Paraisilla käytiin Nauvossa vielä ostamassa evästä kaupasta ennen laivaan menoa. Noustiin laivaan hyvissä ajoin ja näin oli tehnyt moni muukin sillä paikat oli jo aikalailla täynnä. Istumapaikat oli kortilla sillä utöhön oli menossa myös tunturiladun ryhmä. Heitä oli yhteensä 92 ihmistä. Laivassa meitä oli kaiken kaikkiaan 158 matkustajaa. Laiva lähti klo 18.15 kohti utötä ja matkalla pysähdyttiin notössä, aspössa ja jurmossa ennenkeuin saavuttiin puolenyön maissa Utöhön. Jäätilanteesa johtuen laiva oli lähes tunnin myöhässä. Käveltiin majapaikkaan joka osoittautui oikein mukavaksi paikaksi. Yhden maissa selvittiin nukkumaan ja kello soimaan viideltä että ollaan hyvissä ajoin liikkeellä lauantai aamuna. Lauantaiaamu 16.3 ja kello herätti legendaariseen aamuun viideltä. Aamupala syötiin rauhassa ja mitään kiirettä ei ollut sillä ulkona oli vielä pimeää. Etelässä kuitenkin päivä näyttää valkenevan nopeammin kun täällä pohjosempana. Kuudelta näki sen verran jo ulos että oli aika siirtyä pelipaikoille. Mustarastaita sirahteli siellä täällä. Itse päätähti näyttäytyi klo 6.40 ainakin Teemulle ja Timolle. Itse myöhästyin tilanteesta 15 sekuntia kun Teemu hälytti minut katsomaan lintua. Samalla paikalla pyöri myös useita mustarastaita. Paikalle tuli kohta myös linnun alkuperäinen löytäjä Jarmo Koistinen ja pian tämän jälkeen kettusirkku palasi takaisin samalle paikalle missä oli ollut varttituntia aikasemmin ja nyt myös minä pääsin hetken seuramaan tätä legendaarista lajia. Pari kuvaakin sain otettua. Ei laatua mutta dokumenttikuvaa kuitenkin :) Lintu lauloi tovin todella aktiivisesti ja laulua olikin mukava kuunnella mutta muuten kuvaaminen ei nyt vaan onnistunut. Lintu kyllä pyrki pari kertaa nousemaan puun latvaan näytille mutta sai aina mustarastaan kimppuun. Ilmeisesti mustarastaan reviirille ei ollut asiaa. Vesan kanssa jäätiin vielä päivystämään lintua hetkeksi kuvausmielessä mutta puolentunnin odottelun jälkeen mentiin staijaamaan muitten jatkoksi. Vuodareita tulikin nopeasti toistakymmentä sillä vesilinnut puuttui kaikki sinisorsia lukuunottamatta. Paikallisena oli mm. 45 kyhmyjoutsenta, 150 sinisorsaan 27 Haahkaa, 250 allia, 300 telkkää, 3 uiveloa, 43 tukkakoskeloa, 180 isokoskeloa, 7 merikotkaa, muuttohaukka ja 5 riskilää. Merellä ei juurikaan ollut muuttoa ja muutaman tunnin staijauksen jälkeen päätettiin lähteä itäniitylle yrittämään luotokirvistä. Teemu oli kuullu linnun jo aikasemmin mutta nyt oli tarkoitus saada lintu vuodariksi muillekin. Matkalla itäniitylle havaittiin kaksi vihervarpusta. Luotokirvinen ei näyttäytynyt mutta ääni kuului kahteen kertaa ja tilanne jäikin täysin mysteeriksi että missä lintu piilotteli. Harmittavasti Timo ei kuullut lintua ja näköhavaintokin jäi uupumaan. Käytiin kahvilassa ja sen jälkeen kierreltiin vähän saaressa. Koulun pihalla oli koiras peippo ja todella kähmy erru josta tuli todellinen taidekuva :) Lauantaipäivä oli puolessa ja kello näytti olevan vähän yli kaksitoista kun Timo sanoi lähtevänsä vielä itäniitylle yrittämään luotokirvistä. Pojat päätti lähteä staijaamaan. Minä päätin lähteä Timpan kaveriksi itäniitylle sillä olihan luotokirvinen minullekin sen verran harvinaista herkkua. Paikka näytti jälleen tyhjältä mutta niin vain kuin tyhjästä jälleen kuului luotsarin ääni ja lintu lensi suoraan sinne minne pitikin. Näinpä tästäkin sai ne "pakolliset" dokumenttikuvat :) Alkuillasta pasili teki sen mitä ilmeisesti on tehnyt usein ennekin eli aktivoitui selvästi ja lauloikin hetken aktiivisesti. Taas piti yrittää kuvata ja joku ruutu tulikin mutta lintu oli kokoajan pahasti risukon takana ja ei voi mitään, tän kummempaan ei pystyny :) Ilta koitti ja käytiin syömässä kunnon lämminruoka. Ruuan jälkeen pojat lähti vielä katsomaan että jospa huuhkaja ilmestyisi kalliolle jossa sillä oli vakiopaikka. Minä en innostunut lähtemään enää hämärissä vaan aloin latamaan akkuja jo seuraavaan päivään. Kalliolta olikin löytynyt möhkäle jota ei enää seuraavanapäivänä ollut joten lienee siellä sitten huuhkaja oli istunut :) Lauantai tarjosi 15 vuodaria lisää ja reissun saldo oli nyt 16 vuodaria. Vielä neljä vuodaria puuttui kahdestakymmenestä mitä veikkailin saavani reissulla. Sunnuntaina kettusirkku ei enää näyttäytynyt minulle. Timo ja Teemu näki linnun samoin kuin jokunen muukin. Pilkkasiipi ja merimetso tuli aamustaijilla uusiksi vuodareiksi ja kylällä ollut kottarainen. Kello kävi yhtätoista ja oli aika jättää taakse Utö Viiden tunnin laivamatka meni leppoisasti staijaten. Laivamatkalla havaittiin mm. 26 merikotkaa yli 200 kyhmyjoutsenta, kiuru, hiiripöllö, palokärki, useita harmaahylkeitä ja yksi norppa. Alla vielä kuvia takaisintulomatkalta laivasta. Retkiseura oli todella mukavaa ja reissu oli ikimuistoinen!